A magyar zsidók 1938. őszén is – viszonylagos biztonságban – élhették keserédes mindennapjaikat, a vallásosak békében hajolhattak a Talmud-fóliánsok fölé, s kora reggel siethettek a reggeli imákra. Alig néhány tíz kilométerrel távolabb viszont a november 9–ei éjszakán Németország, Ausztria és a Szudétavidéken 267 zsinagógát égettek fel és pusztítottak el, a Kristályéjszakán.
Közel száz áldozat
Ekkor több mint negyedezer műemléket romboltak le barbár kezek, és a pogrom legalább kilencvenegy áldozatot is követelt. Az antiszemita eseménysorozatot a történelem később, mint a Kristallnachtot, vagyis a „Kristályéjszakát” ismert meg, mert a zsidó boltok betört kirakatainak üvegcserepei kristályként csillogtak a lángoló zsinagógák pusztító tüzében.
Mire a nagy csend?
A több száz folyóirat digitális archívumát kínáló Arcanumban a „Kristályéjszaka” keresőszóra az első találat csupán 1954-ből jelez, az akkor már Tel-Avivban szerkesztett, magyar nyelvű Uj Kelet zsidó napilap november 13-ai számában. A nem zsidó sajtóban pedig a Kristallnacht először a „vészkorszak krónikásaként” is nevezett Lévai Jenő (1892–1983) újságíró – A Zsidósors Magyarországon, a Pesti gettó története stb. című könyvek szerzője – A náci fasizmus történetéhez című publicisztikájában jelent meg 1958. március 28-án.
Az éjszaka képei
A keresési találatok tanúsága szerint első szervezett náci pogromról csak húsz évvel az események után kezdenek beszélni a zsidó nyilvánosságban, szélesebb körben pedig még később.
“A zsidók lőttek először”
Ezek alapján már az sem nagyon meglepő, hogy a korabeli emberek sem feltétlenül értesültek a Kristályéjszaka pontos eseménysorozatáról, és így annak jelentősségét nem értették meg. Az általános náci narratíva az volt, hogy az országos pogrom a párizsi merénylet, a november 7-én lelőtt és november 9-én elhunyt német nagykövetség harmadik titkár, Ernst vom Rath (1909–1938) halálának megtorlása volt. Rathot-ot ugyanis a német-lengyel zsidó származású Herschel Grynszpan (1921–1945?) lőtte le elkeseredésében, mert családját kitoloncolták Németországból. Mindenesetre meglepő, hogy elméletben előzetes szervezés nélkül, ilyen rövid idő alatt ilyen nagy pusztítást voltak képesek végezni. A nácik akkori mondása az volt: „a zsidók lőttek először”.
Egy korabeli sajtóbeszámoló kétnappal későbbi dátummal:
„A németországi zsidóellenes tüntetések során ma reggel a fővárosban rendkívül súlyos rongálásokra került a sor. Fél hat óra tájban a tűzoltóságot tűzesetekhez hívták ki. Minden alkalommal a zsinagógák égtek. […] A város legfőbb utcáin valamennyi zsidó üzlet kirakatát bezúzták, az utcán lévő cégtáblákat és kisebb kirakatokat felborították, az árukat kiszórták az utcára. […] A rendőrség tehetetlen volt a tüntetésekkel szemben. […] Német részről nyomatékkal hangsúlyozzák, hogy a tüntetők kizárólag anyagi kárt okoztak, tettleg azonban senkit sem bántalmaztak.”
Forrás: Yad Vasem
A Canterbury érsek könyörgő istentiszteletet rendelt el
A eseményeknek Angliában és az Egyesült Államokban volt a legnagyobb visszhangja. A washingtoni német nagykövetség előtt több nagyobb tüntetést is szerveztek, a Canterbury-i érsek pedig a Times-ban fejezte ki felháborodását, és az összes templomában könyörgést rendelt el a zsidók helyzetének javulásáért.
„A Canterbury érsek könyörgő istentiszteletet rendelt el a német zsidó templomok elpusztítása alkalmából. Mi magyar zsidók is könyörgünk a Mindenhatóhoz: szüntesse meg a zsidóság szenvedéseit, legyen vége ennek az iszonyatos tragédiának, jöjjön el a béke, a harmónia, a sebek kötözésének korszaka. Ragyogjon fel a megértés, derüljön ki, hogy a zsidóság ártatlan az ellene emelt vádakban, hogy a mi vallásunk nem bosszúálló, nem haragtartó, a mi vallásunk csak szeretetet hirdet, reményt tisztaságot. Imádkozzunk ezért a jobb jövőért a mi Örökkévaló Istenünkhöz, akiben lankadatlanul bízunk utolsó leheletünkig. Ámen.”
Esti Kurir, 1938.
Az élet és a fasizmus torz fintora, hogy később ez az esemény adott hivatkozási alapot a zsidókra kivetett külön-adóra, amelyet a Harmadik Birodalom fennállása alatt végig fizetniük kellett.
A honlap cookie-kat használ a szolgáltatások működése érdekében.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.