Connect with us

Lépten-nyomon

A Hortobágy új kincse, a világ legdrágább marhahúsa “arany áron”

Published

on

Advanced Ads

A világ legdrágább marhahúsát , a japán wagyu marhát, a magyar piacra honnan szállítanák, minta Hortobágyról. És még egy különlegesség a témába, a céget, amely világszínvonalon tenyészti és dolgozza fel az állatokat, Katona Imre egy virtigli vízügyi műtárgyak építésével foglalkozó, évi többmilliárdos bevételt szállító cég, az Aqua-General Kft. tulajdonosa hozta létre és vezeti nagy hozzáértéssel.

Elszabadult hobbiprojekt

Hat évvel ezelőtt keresték meg Katona Imrét azzal, hogy nem akar-e megvenni egy vágómarha-tenyésztéssel foglalkozó hortobágyi céget, ami a sikertelen generációváltás miatt került eladósorba. A lehetőség rögtön előcsalta belőle a régi gyerekkori emlékeket, és miután órákra beleveszett a pusztába, sokkal inkább emocionális, mint racionális döntést hozva igent mondott. Az omladozó, korszerűtlen hortobágyi telep megvásárlása amolyan hobbiprojektként indult, de Katona egy percig sem tervezte azt, hogy csak öntögeti bele az építőiparban megkeresett pénzt, és elkönyveli a veszteséget-írja az általunk szemlézett cikk a 24.hu-n.

Az első perctől fogva tudta, sokat kell majd áldoznia fejlesztésre, azt azonban csak később ismerte fel: ahhoz, hogy a telep valaha gazdaságosan működjön, ismét nagyban kell gondolkodnia.

Még egy véletlen

„Jellemző rám, hogyha belefogok valamibe, akkor a maximumra törekszem, mert az a tapasztalatom, hogy csak így lehet építkezni, csak így lehet győztesen kikerülni a versenyből.” mondja.

Ennek a szemléletnek és egy véletlennek köszönhetően került képbe a japán marhafaj – majdnem pont ugyanúgy, ahogy az egész marhatenyésztés. Egy nap megcsörrent a telefon, valaki egy cég felszámolása miatt nyomott áron kínált egy kisebb wagyugulyát. Katona Imre megnézte az állatokat, és mivel megtetszettek neki, alaposan belerágta magát a témába. Nemcsak a szakirodalmat bújta, de megkereste az egykori grófi családból származó Zichy Mihályt is, aki a kétezres évek végén elsőként vágott bele a wagyutenyésztésbe Magyarországon.

Cél a prémium színvonal

Katona kiemeli, nem az a célja, hogy egyedül maradjon a piacon (ha valaki akar, vehet wagyut Németországban vagy Szlovákiában is, vagy elmehet hozzájuk, szívesen segítenek), inkább arra törekszik, hogy Magyarországon olyan rendszerben működjön a wagyutenyésztés, ami garantálja a prémium színvonal fenntartását. „Azzal, hogy mögöttünk van egy stabil hátország, lehetőségünk van a magyar wagyu márkájának kiépítésére, viszont onnantól a mi felelősségünk, hogy ez brandet meg is őrizzük.”

Csak városi legenda lenne, vagy mégsem a “sör és masszázs” kezelt marha?

Aki kizárólag a hírekből ismeri a wagyukat, annyit tud róluk, hogy ezek azok a marhák, amiket sörrel itatnak, és rendszeresen masszírozzák őket. Katona Imrétől megtudjuk, ez is egy olyan mítosz, aminek csak némi valóságalapja van. Japánban a wagyukat még ma is használják a földeken, és miután kifogják a hámból, letakarítják, átkefélik őket, amit lehet akár masszírozásként értelmezni. A sörből pedig talán annyi igaz, hogy néhol sörárpát vagy más gabonát is adnak a takarmányhoz.

Na és az örökösök

A hortobágyi telepet már most majdnem egyedül az idősebb fia, Nándi vezeti. Ő az apjáéval éppen ellentétes ívű pályát járt be: az építőipari iskola elvégzése után került egy mezőgazdasági vállalkozás élére. Balázs, a kisebbik fiú most kezdett az agráregyetemen, őt az élelmiszeripar és a hizlalótelepek érdeklik leginkább, vagyis úgy tűnik, a húságazat jó kezekben lesz. Az építőipari cég jövője egyelőre nem tisztázott, de az apa azt mondja, ő már azzal is elégedett, ha a fiai a mezőgazdasági vállalkozást továbbviszik, az úgyis tradicionálisabb ágazat.

A fenti szemle azért készült, hogy felhívja a figyelmet a 24. hu részletes és érdekes cikkére.

Continue Reading
Click to comment

Facebook

TOP