Connect with us

Múzsa

Enyedi Ildikó: Szolidáris, klassz, erős koproducereink voltak, totális bizalomban dolgoztunk együtt

Enyedi Ildikó ritkán ad “nagyinterjút”, most a 24.-val kivételt tett. a talán legcsendesebb szavú magyar filmrendező, akinek kis túlzással még a suttogására is felkaja a fejét a világ ezúttal mindenről mesél ami izgalmas lehet legújabb opusa a “Feleségem története” kapcsán. Mi most az interjúból azt a részt ragadjuk ki ami az európai filmes együttműködésről szól.

Published

on

Enyedi
Hirdetések

Enyedi Ildikó ritkán ad “nagyinterjút”, most a 24.-val kivételt tett. a talán legcsendesebb szavú magyar filmrendező, akinek kis túlzással még a suttogására is felkaja a fejét a világ ezúttal mindenről mesél ami izgalmas lehet legújabb opusa a “Feleségem története” kapcsán. Mi most az interjúból azt a részt ragadjuk ki ami az európai filmes együttműködésről szól.

Európai film?

A feleségem története több értelemben is nagyon európai film, mint ahogy az volt majdnem az összes nagyjátékfilmje, a csendesebb és zártabb Testről és lélekről kivételével. Miért vonzódik azokhoz a történetekhez, amelyekben különböző kultúrák, nemzetek képviselői találkoznak?

Az én XX. századomban ráadásul Amerikáig és Szibériáig is elmentünk. Egy szerzői filmesnél minden filmnek nagy tétje van, meg akarunk osztani valami személyest. Ehhez nekem mindig kell valami távolság. Vannak rendezők, akik nagyon direkten önéletrajzi elemekből, hatásokból dolgoznak, de én erre képtelen vagyok. Akár olyan mesei módon, mint Az én XX. századomban, akár máshogy, de meg kell teremtenem a távolságot az önéletrajzi elemektől, hogy szabadon tudjak mozogni, hogy igazán őszinte merjek lenni. Ebben Füst Milán nagyon jó partner volt, mert ő sem a saját környezetét és életét írta meg, holott ez számára is nagyon személyes könyv.

A Testről és lélekről előtt tizenkilenc évig nem rendezett nagyjátékfilmet. A feleségem története előtt csak négy év szünet telt el, de finanszírozási problémák és a járvány is nehezítették a film útját. Melyik filmjének a bemutatását várta türelmetlenebbül?

Hirdetések

Ilyet nem lehet kérdezni egy rendezőtől! Mindig az éppen aktuális film a legnagyobb izgalom. A finanszírozás egyébként döbbenetesen gyorsan összeállt. A Filmalaptól megkaptuk a költségvetés felét, és a többi partner is példátlanul gyorsan és sok pénzt tudott mozgósítani egy magyar regény, egy magyar rendező és csapata számára. Szolidáris, klassz, erős koproducereink voltak, totális bizalomban dolgoztunk együtt a külföldi partnerekkel. Ilyenre az én életemben még nem volt példa. A Testről és lélekről kivételével a filmjeim mind többszörös koprodukciók voltak, és mindig figyelni kellett, a hátam mögött nem vágja-e belém a kést valaki. Most megható volt, mennyire klassz partnereink voltak, akik egymással is gyönyörűen működtek együtt, és habozás nélkül segítették egymást. Kiderült, hogy a bizalom igenis hatalmas tőke. Nemrég Tarr Erika line producer „forintosította”, mennyit spórolt a produkció azon, hogy tisztességes partnerek egymásban tökéletesen megbízva dolgoztak együtt: körülbelül félmillió eurót.

Na és Hollywood?

Egyelőre váratnak magukra a hollywoodi munkák?

Igen. Nem is biztos, hogy nekem való az a világ.

Úgy tűnik, hollywoodi megbízások nélkül is elég sok dolga akad. Jövő nyáron Balaton-parti kémthriller-sorozatot forgat Balaton Brigád címmel. Passzol önhöz ez a feladat?

Nagyon szeretek Krigler Gábor író-producerrel dolgozni, jó emlékeim vannak a vele közös munkákról. Játékból ugrottam bele ebbe a sorozattervbe, és csak mostanában kezdtünk el rajta igazán közösen dolgozni. Friss, nem szokványos az, amit tervezünk, remélem, sikerül vele meglepnünk pár embert.

(Olvassa el a teljes cikket a 24.hu-n!)

Kapcsolódó

Continue Reading
1 Comment

1 Comment

  1. Pingback: Ákos itt, Ákos ott, Ákos mindenhol - Respublika

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetések
Hirdetések

Facebook

Hirdetések

TOP

Advertisements