Connect with us

Lépten-nyomon

Hétfőtől is pótlóbusz közlekedik a 3-as metró helyett a Határ út és Kőbánya-Kispest között

A vasútüzemnél dupla biztonság kell, hogy az emberi hibát ki lehessen védeni, itt a két biztonsági berendezésből egyik sem látta el a feladatát.

Published

on

Ütközésben megsérült metrószerelvények a 3-as vonal Kőbánya-Kispest "kihúzó" szakaszán 2022. január 22-én. Az ütközés éjjel történt utasok által nem használt területen. Utasok nem voltak a szerelvényen, személyi sérülés nem történt. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán
Advanced Ads
Advanced Ads
70 / 100

A Kőbánya-Kispestnél péntek éjjel történt metróbaleset helyreállítási munkálatai miatt előre láthatóan a jövő héten hétköznaponként is pótlóbusz jár a 3-as metró vonalán a Határ út és Kőbánya-Kispest között – tájékoztatta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vasárnap az MTI-t.

A vonal déli szakaszán a metrószerelvények csak a Nagyvárad tér és a Határ út állomás között közlekednek.

A BKV Zrt. korábbi tájékoztatása szerint péntek éjszaka a M3-as vonal Kőbánya-Kispest “kihúzó” szakaszán baleset történt, amelyben senki sem sérült meg. A közlekedési vállalat jelenleg is vizsgálja az eset körülményeit.

A baleset miatt január 24., hétfőtől változik a közlekedési rend a vonalon: a helyreállítási munkák befejezéséig Kőbánya-Kispest állomást hétköznap is csak metrópótló autóbusszal lehet megközelíteni. Ennek nyomán a 3-as metró csak az Újpest-központ és a Lehel tér közötti, valamint a Nagyvárad tér és a Határ út állomás közötti szakaszokon közlekedik – közölték.

A BKV szombaton az MTI-vel azt közölte: a 3-as vonal Kőbánya-Kispest “kihúzó” szakaszán, utasok által nem használt területen péntek éjjel két metrószerelvény ütközött, egy harmadik szerelvény pedig benn ragadt az említett területen.

A rendőrség, a közlekedésbiztonsági szervezet és a BKV vizsgálja az eset körülményeit. 

A keletkezett anyagi kár felmérése folyamatban van – írta a BKV.

A megismétlődött baleset

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) írta meg, hogy a pénteki baleset 2007. október elején már megtörtént egyszer.

“Ma körülbelül 15 óra körül Köbánya Kispest végállomáson két metró összeütközött, állítólag mind a kettő egyszerre indult el. Az elmondások szerint a 3. vágányon álló metró szabad jelzésre tért át a 2. vágányra. A második vágányon lévő metrószerelvény pedig tilos jelzésre indult a kocsiszinbe. A kocsiszini vágányokon nincs AVR szőnyeg. Az autóstop ugyan megfogta a szerelvényt de már későn.”

Azóta a kihúzót a metrófelújítás során átépítették, de úgy néz ki, a baleset lehetőségét nem hogy nem zárták ki, de még súlyosbították is. A 2. vágányon a vonatok hátrébb kerültek, de az autostop berendezés nem került hátrébb helyezésre, így a vörös jelzőt meghaladó vonat még nagyobb sebességgel csapódhat a keresztező másikba.

Simán lett volna lehetősége a BKV-nak ezen a helyzeten változtatni, mégsem tette. A hatóság pedig ehhez asszisztált és engedélyezte.

A vasútüzemnél dupla biztonság kell, hogy az emberi hibát ki lehessen védeni

Itt a két biztonsági berendezésből egyik sem látta el a feladatát:

– az AVR (Automata Vonatvezető Rendszer) reménytelenül elavult, mégis megtartották, sokba került volna a cseréje. Ez viszont álló helyzetben, vagy lassú haladásnál bizonytalan jelet produkál, a kialakításából fakadóan. Ha az AVR automata üzemben tilt, a vonat nem indítható el. De mivel sokszor nincs jel, a járművezetőknek csak annyit mondanak amikor erre panaszkodnak, hogy “tanulj meg vezetni!”. Ilyenkor át lehet kapcsolni kézi vezetésre és el lehet indulni. Ezen a helyen ez rendszeres volt, és a felújítás után is ugyanez a helyzet.

– az Autostop egy mechanikus működésű védelmi eszköz, ami a biztosítóberendezéshez van kötve. Ha vörös jelzőt meghalad a vonat, az Autostop megüti a vonaton a vészfékszelepet és az vészfékezést vált ki.

Fotó: MTI/Mihádák Zoltán

A 2007-es balesetet is megfoghatta volna az Autostop, de mivel túl messze volt a vonat indulási helyéhez, és túl közel a váltóhoz, ahol keresztben jöhet egy másik vonat, feladatát nem tudta ellátni. Az információk szerint ezt a felújítás során nem építették át, nem helyezték arrébb, ami teljesen érthetetlen, mivel pénzhiányra itt nem lehetett hivatkozni. Több, mint 200 milliárdot költünk el az adófizetők pénzéből és pont a legfontosabbra, a biztonságra nem futotta.

Ha egyik biztonsági berendezés sem látja el a feladatát, és ezt az illetékesek tudják is, akkor a kérdés nem csak az, hogy az illetékesek hogyan voltak képesek nyugodtan aludni, de az is, hogy a hatóság ezt hogyan engedélyezhette?

Most megint azt fogjuk látni, mint a Pillangó utcai balesetnél is, hogy a rendszerben bízó járművezetőre akarják ráverni az egész ügyet (itt most hibázott, a Pillangónál nem), és bevédik azokat, akik a rendszer kialakításáért és engedélyezéséért felelősek.

Teljes a hírzárlat minden szinten, és ez árulkodó. Hallgat minden illetékes, a hatóság, a BKV, a főpolgármester, a rendőrség, szakminisztérium – írja a VEKE.

Forrás: BKK/MTI/VEKE

Facebook

Advanced Ads

Sportnaptár

  • Ausztria – Horvátország

    vasárnap, 25 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Dánia – Franciaország

    vasárnap, 25 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Hollandia – Belgium

    vasárnap, 25 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Wales – Lengyelország

    vasárnap, 25 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Anglia – Németország, Nemzetek Ligája

    hétfő, 26 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Magyarország – Olaszország, Nemzetek Ligája

    hétfő, 26 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Portugália – Spanyolország

    kedd, 27 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Svájc – Csehország

    kedd, 27 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Ukrajna – Skócia

    kedd, 27 szeptember  20:45 DU. - 22:45 DU.

  • Telekom Veszprém – Dinamo București, férfi kézilabda BL

    szerda, 28 szeptember  18:45 DU. - 20:45 DU.

TOP