Ambíciózus tervet eszelt ki a kolozsvári önkormányzat. Négy év alatt 20 km hosszú földalatti tömegközlekedési vonalat, magyarul metrót építetnének a kincses városban. Hétfőn az Európai Bizottság(EB) jóváhagyta a román nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervet (PNRR), így zöld jelzést kapott a kolozsvári metró is.
Tavasszal már elnevezték a majdani tömegközlekedési vonal 19 megállóját. A szászfenesi végállomás a Mócföld (Țara Moților) nevet viseli majd, míg a Szamosfalva felőlit Egyesült Európának fogják hívni.
A megállók egy része a felszínen található utca, tér, illetve városrész nevét viseli majd: Monostor, Egyesülés tér, Avram Iancu tér, Mărăști tér, Munka. Ez utóbbi a Szentgyörgy-hegy felé tartó elágazás végállomása.
A többség pozitív töltetű fantázianevet kapott: Gyermekek, Egészség, Barátság, Zöld Természet, Sport, Harmónia stb.
A metrómegállók elnevezései a Környezetvédelmi Ügynökséghez benyújtott dokumentációban szerepelnek, amellyel az önkormányzat a környezetvédelmi engedély kibocsátásáért folyamodik. Ennek elkészítői úgy becsülik, hogy a metrónak köszönhetően 10 százalékkal csökkeni fog a levegőbe kerülő károsanyag-kibocsátás Kolozsváron, a súlyos közúti balesetek száma pedig 5 százalékkal.
A munkálatoknak 2023 elején kellene elkezdődniük, s 2026 végéig be kell fejeződniük
Ez egy roppant szoros határidő, amit csak az indokol, hogy az országos újjáépítési terv keretében finanszírozott beruházásokat 2026 végéig be kell fejezni.
A jóváhagyott tervet Ursula von der Leyen, az EB elnöke ünnepélyes keretek között adta át hétfőn Bukarestben Klaus Iohannis román államfőnek és Florin Citu miniszterelnöknek.
A bukaresti sürgősségi egyetemi kórházban tartott közös sajtóértekezletükön az EB elnöke rámutatott: a román helyreállítási terv az új nemzedéket szolgálja, 41 százaléka a zöld energia meghonosítását támogatja.
A keretösszeg 21 százalékát fordítják a digitalizálásra, a közszolgáltatások korszerűsítésére, jelentős alapok állnak rendelkezésre a romániai egészségügyi szolgáltatások és oktatási rendszer fejlesztésére.
A Next Gereration EU pénzügyi keretből rendelkezésére álló alapok egy harmadát Románia a szállítási infrastruktúra fejlesztésére fordítja: 3,1 milliárd eurót autópálya-építésre, 3,9 milliárdot a vasút korszerűsítésére, 600 milliót a bukaresti és kolozsvári metróépítésre
Florin Citu azt ígérte: a román kormány életbe lépteti a PNRR-ben vállalt adó- nyugdíj- és bérreformot, ugyanakkor a polgárok életminőségét javító beruházásokra összpontosít, mert “nem topoghat egy helyben, amikor mindenki fejlődik”.
A bukaresti kormány az első 3,8 milliárd eurót még idén le akarja hívni
Románia – más államoktól eltérően – nemcsak a vissza nem térítendő támogatást, hanem a kedvezményes hitel formájában rendelkezésére álló keretet is igénybe akarja venni. A nemzeti helyreállítási terv szerint a bukaresti kormány 14,25 milliárd euró támogatást és 14,94 milliárd eurós hitelt akar elkölteni 2026 decemberéig a Next Generation EU alapból.
Forrás: MTI/maszol.ro