Connect with us

Nem mondod...

Safety, az Ikarus 270-es megelőzte a korát

A megemelt utastér kikerült a jármű aktív ütközési zónájából, ezzel is növelve a biztonságot.

Published

on

Hirdetések

Finta László tervezte az ún. safety buszt. Ebből ez az egyetlen tanulmány példány készült. A megemelt utastér kikerült a jármű aktív ütközési zónájából, ezzel is növelve a biztonságot. A vezetőfülke mintegy fél méterrel az utastér alá került.

Szembetűnő a jármű tetején, hátul elhelyezkedő légkondicionáló berendezés is, amely a hetvenes évek derekán még jócskán ritkaságnak számított.

A jármű elülső lökhárítója 26 centiméterre nyúlik előre az autóbusz homokfalának vonalától. Ez, az egyébként az Ikarus mérnökei által szabadalmaztatott megoldás három fokozatban védi a járművet és annak utasait:

1. A lökhárító felületét borító, habkockák, amelyek a kisebb koccanások elnyeléséért felelősek.
2. Nyomásszabályzott, pneumatikus munkahengerek, amelyek ütközés esetén a teljes lökhárítót engedték hátrafelé mozdulni, miközben az ütés erejének nagy részét el is nyelték.
3. Habanyaggal feltöltött alumínium, amely a nagy erejű ütközések kezelésére szolgált.

Hirdetések

A jármű teljes belterét, oldalfalastul, oszlopostul és mennyezetestül energiaelnyelő párnázás fedte be. A jármű mind a 28 ülése is úgy lett kialakítva, hogy ütközés esetén csökkentse az utasra zúduló energiát.

Minden utas biztonságáról övek gondoskodtak

A 270-es felszereltsége minden korabeli igényt messzemenően kielégített – többek között légkondicionálóval, hővédő ablaküvegekkel, ruhatárral, büfével, hűtőszekrénnyel, melegital tárolóval, WC-vel, mosdóval szerelték fel. A busz hátsó részében összesen 6 darab, 90°-kal elforgatott fotelt is elhelyeztek.

A tesztek után az autóbusz megjárt egy sor bemutatót és kiállítást, többek között a Budapesti Nemzetközi Vásárt is, majd az Ikarus tulajdonaként a gyárudvarra került.

Fizetőképes érdeklődő hiányában sorozatgyártásra nem került sor, illetve pár évvel később a prototípust is elbontották.

Forrás: Ikarus 270

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetések
Hirdetések

Facebook

Hirdetések

TOP

Advertisements